onsdag 19. desember 2007

SMS i kommunikasjon med elever

Opprinnelig hadde jeg tenkt å velge alternativ 1, som min sms-oppgave, i samarbeid med en kollega. Men pga sykemeldinger der, og så her, så gikk ikke det. Jeg har i stedet valgt alternativ 2, og skal se litt nærmere på en melding jeg fikk fra en elev her om dagen.

Som kontaktlærer har jeg funnet ut at Sms er en utmerket måte å kommunisere med elevene mine på, i tillegg til andre elevsamtaler. Det kan være lettere for enkelte å ta kontakt og gi enkelte beskjeder, som de ellers ikke ville gjort, på sms. Det kan være enklere å åpne seg for en lærer, eller andre for den del, enn ved personlig møte.

Denne meldingen fikk jeg av min 18-årige, mannlige elev:
"Hey, eg e skikkele dårle i dag, ha spydd 2 ganga:( ! E kjem kje t å kom på skola før eg bi beire..."

Denne meldingen har i utgangspunktet en praktisk og informativ funksjon, hvor eleven ønsker å forklare og begrunne sitt fravær fra skolen, slik han er forpliktet til i følge skolens reglement.
Meldingen har også en ekspressiv funksjon, hvor eleven benytter tegn som surefjes og utropstegn for å uttrykke hvordan han har det. Jeg, som mottaker, tolker det at han ikke er særlig glad altså!! Med disse tegnene appellerer han samtidig til medfølelse og forståelse hos sin mottaker.
Avsenderen bruker dialekt, i dette tilfellet Helgelandsdialekt, noe som er vanlig for aldersgruppen, og som tydelig viser identitet, samt felles tilhørighet og nærhet med mottakeren. Meldingen er ikke spesielt lang, men jeg synes heller ikke at han prøver å spare på tegnene, i og med at han bruker relativt mange ord og fullstendige setninger for å beskrive tilstanden sin.

Avsenderen innleder meldingen med en hilsen, men ingen avsender. Dette indikerer at tidligere kommunikasjon har funnet sted, nummeret er lagret og mottakeren er godt kjent.

3 kommentarer:

Gerd sa...

God og grundig kommentar til ei ekspressiv og informativ sms-melding.
Eg blir stadig meir overtydd om at det er viktig å gjere elevane merksame på sin eigen språkkompetanse nettopp ved å bruke slike tekstar. Dei avpassar språket etter situasjon, tid og stad.

Kari K. sa...

Det er ganske morsomt å se at elever som "aldri skriver" egentlig produserer mengder med tekst - i form av tekstmeldinger. Jeg tror vi lærere kan være enda litt flinkere til å gjøre elevene oppmerksomme på tekstkompetansen sin. Her skriver eleven din dialekt, og det gjør han sikkert ikke i de tekstene han skriver i norskfaget. Jeg mener allikevel å merke at elevene skriver påfallende mange subjektløse setninger, og jeg har en teori om at dette kan kobles til mobilbruk. Hva tror du?

God jul!

Hildegunn sa...

Interessant tilnærming. Du kommenterer relevant hvordan sms-praksis kan fungere kommunikativt mellom skole og elev, og du påpeker aktuelle momenter.

Disse aspektene har ikke jeg tenkt veldig mye på, men jeg ser du har gode poeng. Det hadde vært artig og sett flere eksempel.

Harald Morten